Barrandovské terasy

Těšila jsem se, že na Barrandovských terasách, zahlédnu oživlé stopy po krásné Adině Mandlové, uslyším nakažlivý smích Vlasty Buriana .To se nezdařilo, ale nějaká naděje v mém nitru je, možná díky té svítící žárovce

Zašpiněná perla na skále

Myslím, že někdy v letech 1996 jsem poprvé,  a také na dlouhou dobu naposledy, navštívila restauraci na proslulých Barrandovských terasách. Byl krásný letní den a tak jsme usedli na terase venku. Bylo slunečno, ale hodně větrno. Objednali jsme tenkrát vídeňskou kávu (turek se šlehačkou). Pohled na  krásnou  Vltavu trval jenom několik minut když obrovský poryv  větru povalil všechny slunečníky na terase  a  my úprkem  utíkali do bezpečí kavárny. Možná, že to byl i jeden  z impulsů pro nastávající osud a zkázu Barrandovských teras.

Vila

Je nádherné podzimní odpoledne. Přesto, že to mám téměř za humny, až dnes mě napadlo si udělat na Barrandov malý výlet. Auto jsem zaparkovala nad  ulicí Skalní a pak uličkou sestupovala směrem dolů k Barrandovským terasám. Průvodce mi dělaly sluneční paprsky  Po projití po schodišti s divoce rostoucími popínavkami, přicházím na malé prostranství obklopené nádhernými vilkami.

Stará vila nad Barrandovskými terasami

Mně padla do oka vila rozpadlá a zarostlá v divoké zahradě, stojící přímo přede mnou. Z právě parkujícího auta vychází matka se synem a vnučkou. Pozdraví, viditelně potěšení zájmem o starý dům, tiše promluví: tady jsme 40  let bydleli. Dům je státem prodán investorovi, který zde postaví 4 bytovky. Néé, chce se mi křičet! Aspoň s nimi  tiše a zúčastněně nahlédnu do  zamčené a kdysi prý nádherné zahrady . Rozloučíme se,  dle jejich rady mizím u nevysoké zdi na úzké příkré pěšince, která mě dovede k cíli. Zjistit něco o domě je dost těžké a tak snad jen, dům je navržen  od architekta Antonína Hlouška a vila byla  postavena mezi lety 30/31 pro V. Prokopa.

Barrandovské terasy

Barrandovské terasy

Mám zvláštní pocit a nevím, zda je správné, že jsem se sem vydala sama. Přejdu ještě silnici a už je vidím, BARRANDOVSKÉ TERASY ! Bože, kdo dopustil, aby taková krása a vznešenost, spadla do takové nuzoty?

Ač zklamaná neutěšeným stavem teras, chvíli si připadám jako objevitel a cestovatel prodírající se džunglí, s nádherným pocitem právě objevené památky. A tento pocit, kdy nesměle , ale s velkým vzrušením překračuji plot  (dle vyšlapaných cestiček tady nejsem  první  a zdaleka ani ne poslední, tajný návštěvník) a vstupuji na zakázané místo. S bušícím srdcem postupuji dále, kochám se aspoň chvíli výhledem na Vltavu pode mnou. Nechápu, že zanedbaná stavba i v  tom zarostlém chumlu, má své kouzlo a i nehezky popsané zdi sprejery dávají místu tajemný nádech .

Sutiny na hromadách, divoký nálet dnes již vzrostlých stromů  i strach mi  nedovolí projít do nejzazších koutů zahrady pod terasami a tak s uctivou pokorou pomalu couvám zpět na cestičku. Myslím, že nasycená hororovými filmy vidím bludy, ale zdá se mi, že vidím uvnitř budovy rozsvícenou žárovku. Nalepím nos na špinavé sklo kdysi vstupních dveří a ta žárovka v prázdné  a vybydlené budově opravdu svítí!. Oči mně sklouznou ještě dolů na přilepený list papíru : POZOR, objekt střežen psem!! Páni, tak to by mi ještě scházelo, a tak moc neotálím a zrychleným krokem odcházím.

Těšila jsem se, že  na Barrandovských terasách, zahlédnu oživlé stopy po krásné Adině Mandlové, uslyším nakažlivý smích Vlasty Buriana a třeba budu tiše sledovat pana prezidenta Masaryka, jak sedí a usmívajíc hledí do dáli. To se nezdařilo, ale  nějaká naděje lepší budoucnosti pro terasy v mém nitru, možná díky té svítící žárovce přeci jenom zableskla.

Barrandovské terasy - pohled na Vltavu

Možná budoucnost ?

Návrh na obnovu Teras je z dílny brněnských architektů Kuba – Pilař , projekt by měl být citlivý a počítá s detailní obnovou hlavní funkcionalistické restaurace. Zmizí venkovní posezení na terasách. Ty nahradí hotel s dvěma křídly. Ubytování by prý mělo být skromnější , než  ty honosné hotely v centru Prahy.

Co si myslím já ?

Terasy se nechají úplně zchátrat a nebudou  postupně splňovat podmínky pro statiku. Zbourají se a jejich  krása a šarm budou nenávratně ztraceny! Movitý developer koupí pozemky a bude neřízeně stavět a stavět .

Autor: Jana Schlitzová | čtvrtek 26.11.2015 10:21 | karma článku: 17,63 | přečteno: 994x

Omikron s DOCTOREM

Pro upřesnění DOCTOR je náš pes a Omikron je nová varianta onemocnění COVID-19 , kterou jsme prodělaly v lednu 2022.

20.1.2022 v 20:13 | Karma: 14,75 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní

Petřín - Láska je láska

Pod korunami stromů, na louce sedí skupinky i zamilované dvojice. Povídají si nebo jen mlčí a kochají se tou krásou všude okolo. My máme to štěstí, že jsme zde při téměř zapadajícím slunci, vše je více nasvícené a romantické.

5.4.2019 v 10:20 | Karma: 11,65 | Přečteno: 330x | Diskuse| Cestování

Ach, to jaro!

Když má být 28. února 20 stupňů, není na co čekat. Jedeme do přírody, tam, kde to máme tak rády! Vítej jaro!

1.3.2019 v 11:50 | Karma: 11,70 | Přečteno: 278x | Diskuse| Fotoblogy

Točník

Jsem pod hradem Točník. U jezírka mám divný pocit, že je tu někdo se mnou. A taky že ano, pod mostem, naštěstí za branou v zrekonstruovaném medvědíně, na mě mžourá asi právě probuzený medvěd a za ním ještě jeden ...

22.2.2019 v 17:36 | Karma: 16,27 | Přečteno: 468x | Diskuse| Cestování

Niagáry

Přibližujeme se do modré, červené, fialové a zelené hřmící mlhy. Barvy se mění po několika minutách. Panorama této podívané dokreslují osvícené hotely, věž i domy. Na mapě jsme objevily místo nedaleko odsud, kde by se mělo nechat

27.12.2018 v 19:46 | Karma: 15,30 | Přečteno: 348x | Diskuse| Cestování

Svobodu se lidovci snažili dostat pryč ze strany, teď kauzu odkládají

24. dubna 2024  12:20,  aktualizováno  16:13

Lidovecká snaha vystrnadit ze strany jednoho ze svých nejznámějších poliků, bývalého šéfa strany a...

Vláda je pro preventivní zadržení zbraně. Podezřelé nákupy se mají hlásit

24. dubna 2024  5:25,  aktualizováno  16:10

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

ÓČKO rozšiřuje spolupráci s influencery, odemyká jejich prémiový obsah

24. dubna 2024

ÓČKO prohlubuje spolupráci s předními českými videomakery a podcastery. V novém projektu O UNLOCKED...

Z léčebny za odměnu do fast foodu. Obézních dětí přibývá, i kvůli rodičům

Premium Dětí s obezitou přibývá. „Z naší praxe nic nenasvědčuje tomu, že by se situace měla lepšit, spíše...

Hlavní redaktor a fotograf cestovního portálu www.kamsevydat.cz.   Píšeme a fotografujeme celá rodina. Milujeme nezávislé cestování, přírodu, architekturu a umění. Poznáváme Českou republiku a svět. Navštívili jsme země: Barma, Borneo, Japonsko, Vietnam, Kambodža, Thajsko, Srí Lanka, Laos, Havaj, Madeira, Tunis a mnoho dalších. Co se týká cestování, mám na starosti fb stránky: kam se vydat, cestování s dětmi, Česká republika

Další fb stránky:  Ateliér Schlitz Návrhy a realizace zahrad Praha, fotogalerie zahrad.