Zřícenina Lopata

19. 10. 2017 11:46:09
Zřícenina Lopata, název trochu zvláštní, ale rozhodnutí udělat si tady procházku, byl báječný. Vystupujeme na skalní plošinu, kde se hrad nacházel. Ohýnek a voňavé buřtíky umocňují romantiku na Lopatě.

Úžasné podzimní počasí, babí léto. Sama příroda dává tolik možností, že vybrat cestou domů ze výlet bylo opravdu těžké. Ohýnek a voňavé buřtíky umocňují romantiku na Lopatě.

Založení hradu se připisuje Heřmanovi z Litic (1367-77). Roku 1397 hrad dobylo královské vojsko. Jan z Lopaty pak držel hrad za dob husitských válek. Janův bratr, loupeživý rytíř Habart z Lopaty se zde usadil na konci 20. let 15. století. Po dobytí hradu husitskými vojsky v roce 1433 hrad zanikl.

F. X. Francovi se podařilo jeho zbytky vykopat v letech 1885-8. Dochoval se 130 metrů dlouhý úsek původní cesty. Zajímavostí hradu je kombinace hranaté a okrouhlé věže. Středověké hradby jsou zřejmé i dole pod hradem i s palebnými pozicemi.

Naučná stezka F.X. France

Jsme na naučné stezce nesoucí jméno archeologa F.X. France. Cílem stezky je seznámit návštěvníky s bohatým historickým vývojem této oblasti na dodnes patrných pozůstatcích stavebních děl, ať již pravěkého nebo středověkého původu. Stezka je dlouhá 10 km a má 13 zastávek. Jednou ze zastávek je středověký hrad Lopata a pozůstatky jeho obléhání. V blízkosti trasy je možné projít přírodními památkami Hádky a Kakejcov.

Hádecký potok

Od lopaty se vracíme k parkovišti a pokračujeme alejí k Hádeckému potoku.

Mohylové pohřebiště Hájek

Více toho nestihneme a tak ještě po dochované středověké cestě spojující Šťáhlavice s bývalým Dolním Nestajovem k jedné z největších mohyl předvěkého pohřebiště které se rozkládá na návrší mezi zámkem Kozel a zříceninou Lopata. F.X. Franc prozkoumal všech 91 zjištěných mohyl, některé byly zničeny dobýváním pařezů a při výstavbě cesty. 3 dochovaných pečlivě zdokumentoval.

Autor: Jana Schlitzová | čtvrtek 19.10.2017 11:46 | karma článku: 16.23 | přečteno: 638x

Jana Schlitzová

Omikron s DOCTOREM

Pro upřesnění DOCTOR je náš pes a Omikron je nová varianta onemocnění COVID-19 , kterou jsme prodělaly v lednu 2022.

20.1.2022 v 20:13 | Karma článku: 14.75 | Přečteno: 475 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 9.64 | Přečteno: 132 | Diskuse

Bolívie - 5. díl: Z Uyuni do La Pazu

Než se vydáme na 500 kilometrovou cestu do La Pazu, je čas si Uyuni prohlídnout. Na první pohled nemá na moc co nabídnout, ale zdání klame.

15.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 13.46 | Přečteno: 160 | Diskuse

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 13

Měsíc jsem prožil na pozvání známé v USA. To už by si člověk pomalu řekl, že je tady skoro doma. Ale kdepak! Zelenáčem je a greenhornem zůstane! A teprve doma začíná zjišťovat, kde že to vlastně byl.

15.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 10.37 | Přečteno: 236 | Diskuse

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 12

Na konci měsíčního pobytu v USA na přelomu 1991/92 jsem se konečně dostal do New Yorku. Musel jsem si to tak trochu prosadit. A udělal jsem dobře. Za pár dní jsem toho zažil tolik, co před tím za měsíc. Včetně největšího trapasu.

11.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 13.29 | Přečteno: 291 | Diskuse

Tomáš Flaška

Maďarsko je jako žena prodejná

Připojilo se jako první země EU k tzv. hedvábné cestě, což má přinést do Evropy čínské investice a vliv (o vlivu se v Maďarsku taktně mlčí). Jenže už přichází první náklady a zatím bez zisku.

10.3.2024 v 15:20 | Karma článku: 38.03 | Přečteno: 2946 | Diskuse

Hlavní redaktor a fotograf cestovního portálu www.kamsevydat.cz.   Píšeme a fotografujeme celá rodina. Milujeme nezávislé cestování, přírodu, architekturu a umění. Poznáváme Českou republiku a svět. Navštívili jsme země: Barma, Borneo, Japonsko, Vietnam, Kambodža, Thajsko, Srí Lanka, Laos, Havaj, Madeira, Tunis a mnoho dalších. Co se týká cestování, mám na starosti fb stránky: kam se vydat, cestování s dětmi, Česká republika

Další fb stránky:  Ateliér Schlitz Návrhy a realizace zahrad Praha, fotogalerie zahrad.

práce v Atelier Schlitz - www.astonet.cz - do 2016

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...