Zřícenina hradu Ralsko

Jsme nahoře, máme štěstí na počasí a tak výhledy jsou neskutečné. Ležíme na zádech pod námi celé území Ralska s pohledy na kopce i louky, nad námi nekonečné nebe a mraky. Jen tak nechat čas plynout a splynout.

Ralsko

Parkujeme na malé křižovatce pod kopcem u obce Noviny pod Ralskem. Cesta pokračuje dále a zřejmě jsme si nevybraly turistickou trasu, ale cestička je vyšlápnutá, tak kam by to vedlo? První zastávkou je obrovský vyvrácený strom i s kořeny, trochu jsme to značení podcenily, chvíli dokonce myslíme na to, že jsme asi na jiném kopci. Po delší době potkáváme 2 turisty a napojujeme se na červenou značku, jdeme správně! Les, kterým procházíme je úžasný. Obrovské stromy, přesličky a kapradiny, rozchodníky, tu žabka či ještěrka, motýli i slepýš.

Jsme nahoře, máme štěstí na počasí a tak výhledy  jsou neskutečné. Ležíme na zádech pod námi celé území Ralska s pohledy na kopce i louky, nad námi nekonečné nebe a mraky. Jen tak nechat čas plynout a splynout. Jako bonus ještě  vidíme i lilii zlatohlavou. Z naší letargie nás vyruší až dva turisté z Moravy.

Je čas se vrátit a tak sestupujeme, po nějaké době je nám divné, že tu jsou objekty, které jsme cestou nahoru nepotkaly / velká hromada kmenu, dřevěný stůl s lavicí…/. Jak to, jdeme po červené? No, není červená jako červená a tak jsme si cestu k autu o hodně prodloužily. Cestu si krátíme lesem a snažíme se napojit na tu naši červenou. Asi to nebyl dobrý nápad, Všudypřítomné kameny kloužou po včerejším dešti, boříme se do kopřiv i kapradí, přelézáme polámané stromy a větve. I srnky, které potkáváme jsou zaskočeny naší návštěvou. Popadané bukvice na zemi dokazují, že už chybí jenom stádo divokých prasat.

Jsme na správné cestě, sluníčko začíná padat k zemi a tak se s Ralskem loučíme.

Ralsko

Zřícenina hradu Ralsko stojí na stejnojmenné hoře Ralsko, vysoké 696 m, hrad který byl do roku 1990 /až na výjimky/ nepřístupný, protože zde byl vojenský prostor.

Trochu záhadná historie tohoto hradu, a je tedy možné, že dle písemných zmínkách pochází hrad ze 14 století, archeologické nálezy dokládají existenci již ve století 13.

Hrad se vypíná na strategickém místě u Záhvodské stezky ze Žitavy do Čech. Oblast ovládali Vartemberkové. Jan Chudoba z Vartemberka na Ralsku v době sporů o Dekret kutnohorský ptařil k Husovým přátelům, ale již v říjnu 1415 se zapsal k jednotě, slibující poslušnost králi, církvi a koncilu. Jan později /1427/ začal znovu spolupracovat s husity, jeho syn Jan řečený Ralsko byl v r. 1433 popraven v Žitavě. Po bitvě u Lipan se na Ralsku vystřídali Jan Čapek ze Sán, Kuneš Rozkoš z Dubé a Vilém Illburka, v roce 1457 pak Jan z Vartermberka.

Ralsko

V r. 1468 se lstí zmocnilo Ralska žitavské vojsko. Konec 15 století pak hrad začal  rozpadat.

Na hrad vede značená turistická cesta (výstup je poměrně namáhavý), od zříceniny se otvírá skvostný výhled.

Ralsko – přírodní rezervace

Rezervace o výměře 18,15 ha byla vyhlášená roku 1967. Rezervaci tvoří skály, suťové lesy na vrcholu Ralska a jeho strmých svazích. Svahy Ralska jsou pískovcové. Ralsko je téměř celé zalesněné. Jsou zde reliktní bory, suťové lesy a bučiny. V suťových lesích, tvořených hlavně jasanovou a jilmovou javořinou, roste mj. Kyčelnice devítilistá, měsíčnice vytrvalá, česnek medvědí, liliie zlatohlávek, kapraď laločnatá, zvláště chráněné jsou netřesk výběžkatý, česnek tuhý, lněnka alpská.

Ralsko

Text Ralsko: část Velká turistická encyklopedie – Liberecký kraj –Petr David,Vladimír Soukup.

Autor: Jana Schlitzová | pondělí 2.7.2018 22:52 | karma článku: 18,41 | přečteno: 639x

Omikron s DOCTOREM

Pro upřesnění DOCTOR je náš pes a Omikron je nová varianta onemocnění COVID-19 , kterou jsme prodělaly v lednu 2022.

20.1.2022 v 20:13 | Karma: 14,75 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní

Petřín - Láska je láska

Pod korunami stromů, na louce sedí skupinky i zamilované dvojice. Povídají si nebo jen mlčí a kochají se tou krásou všude okolo. My máme to štěstí, že jsme zde při téměř zapadajícím slunci, vše je více nasvícené a romantické.

5.4.2019 v 10:20 | Karma: 11,65 | Přečteno: 330x | Diskuse| Cestování

Ach, to jaro!

Když má být 28. února 20 stupňů, není na co čekat. Jedeme do přírody, tam, kde to máme tak rády! Vítej jaro!

1.3.2019 v 11:50 | Karma: 11,70 | Přečteno: 278x | Diskuse| Fotoblogy

Točník

Jsem pod hradem Točník. U jezírka mám divný pocit, že je tu někdo se mnou. A taky že ano, pod mostem, naštěstí za branou v zrekonstruovaném medvědíně, na mě mžourá asi právě probuzený medvěd a za ním ještě jeden ...

22.2.2019 v 17:36 | Karma: 16,27 | Přečteno: 468x | Diskuse| Cestování

Niagáry

Přibližujeme se do modré, červené, fialové a zelené hřmící mlhy. Barvy se mění po několika minutách. Panorama této podívané dokreslují osvícené hotely, věž i domy. Na mapě jsme objevily místo nedaleko odsud, kde by se mělo nechat

27.12.2018 v 19:46 | Karma: 15,30 | Přečteno: 348x | Diskuse| Cestování

Železniční koridor mezi Ostravou a Slovenskem stál, vlak tam srazil člověka

28. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  12:22

Nehoda v neděli dopoledne téměř dvě hodiny komplikovala provoz na hlavním železničním koridoru mezi...

Benda, Rouček, Dryml a další. Do europarlamentu kandidují známá jména

28. dubna 2024

Premium Nejen politickými proklamacemi a sliby lákají strany voliče. Součástí kampaní jsou i známé tváře....

Ukrajinská armáda na frontě postupně míří k bankrotu, varuje analytik

Podcast Ukrajinská armáda na frontě čelí čím dál většímu tlaku. Především v Donbasu je situace kritická....

VIDEO: Paraglider se zřítil ze třiceti metrů na poušť. Sám si zavolal záchranku

28. dubna 2024  11:45

Třiatřicetiletý Anthony Vella testoval nad texaskou pouští severozápadně od Austinu motor BGD Luna...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Hlavní redaktor a fotograf cestovního portálu www.kamsevydat.cz.   Píšeme a fotografujeme celá rodina. Milujeme nezávislé cestování, přírodu, architekturu a umění. Poznáváme Českou republiku a svět. Navštívili jsme země: Barma, Borneo, Japonsko, Vietnam, Kambodža, Thajsko, Srí Lanka, Laos, Havaj, Madeira, Tunis a mnoho dalších. Co se týká cestování, mám na starosti fb stránky: kam se vydat, cestování s dětmi, Česká republika

Další fb stránky:  Ateliér Schlitz Návrhy a realizace zahrad Praha, fotogalerie zahrad.