Točník

22. 02. 2019 17:36:33
Jsem pod hradem Točník. U jezírka mám divný pocit, že je tu někdo se mnou. A taky že ano, pod mostem, naštěstí za branou v zrekonstruovaném medvědíně, na mě mžourá asi právě probuzený medvěd a za ním ještě jeden ...

Únor je na počasí ještě trochu nevyzpytatelný. Na parkovišti pod Točníkem se nebe úplně zatáhlo. Přesto vystupuji. Směrem k hradu svítí úplně nová ještě nedodělaná cesta.

Je příjemné vybrat si období, kdy není sezóna, sice se nedostanete dovnitř za bránu, ale ten klid a ticho kolem je báječné. Před hradem je slyšet za plotem pila a je jasné, že i tady se na sezónu pečlivě připravují.

Jezírko pod hradem je ještě pokryté ledovou krustou, to paní zima ještě nedala poslední Sbohem.

U jezírka mám divný pocit, že je tu někdo se mnou. A taky že ano, pod mostem, naštěstí za branou v nově zrekonstruovaném medvědíně, na mě mžourá asi právě probuzený medvěd a za ním ještě jeden ( medvědi Agáta a Martin jsou na hradě jsou od 23. listopadu 2013).

Od jezírka pokračuji cestou pod hradem až k vyhlídce. Vše umocňují paprsky slunce, které přeci jenom vykoukly a trochu ohřívají ledový vítr tady na vrcholu.

Dolu scházím lesní cestou /žlutá a červená turistická značka/ kolem kovového křížku. Nepokračuji až do vsi, ale cestu si zkracuji přes starý sad dolů na parkoviště. Je tu dost popadaných větví a i to dost klouže. Po pravé straně ještě pozoruji zříceninu hradu Žebrák. Sluníčko pomalu zapadá a provází mě až k autu, pak se zatáhne.

Točník

Konec skalního hřebene Zámeckého kopce, tam, kde cesta končí a stáčí se zpět (Točník), osídlili naši předkové již v době pravěké. Tehdejší obyvatelé vyhloubili jako cisternu na vodu jezírko v předhradí. Ve 2. polovině 14. století stál na nejvyšším místě skalního hřebene malý lovecký hrádek, jehož součástí byla dnešní věž. Po roce 1395, kdy vyhořel dolní hrad Žebrák, si nechal Václav IV. na tomto místě vystavět sídelní hrad českého a římského krále. Nový hrad je posledním typem českých hradů, který má potlačeny obranné prvky, upřednostňuje rezidenční účel a stojí na rozhraní mezi hradem a zámkem (hradozámek). Hrad nebyl dobyt zvenku, nýbrž zničen zevnitř místními lidmi, kteří se na něm ukryli před Švédy během třicetileté války. Od 18. století lákají zříceniny hradu návštěvníky k romantickým procházkám.

pozn. text Točník hrad -zdroj internet

Autor: Jana Schlitzová | pátek 22.2.2019 17:36 | karma článku: 16.27 | přečteno: 468x

Jana Schlitzová

Omikron s DOCTOREM

Pro upřesnění DOCTOR je náš pes a Omikron je nová varianta onemocnění COVID-19 , kterou jsme prodělaly v lednu 2022.

20.1.2022 v 20:13 | Karma článku: 14.75 | Přečteno: 475 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 18 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 10.03 | Přečteno: 134 | Diskuse

Bolívie - 5. díl: Z Uyuni do La Pazu

Než se vydáme na 500 kilometrovou cestu do La Pazu, je čas si Uyuni prohlídnout. Na první pohled nemá na moc co nabídnout, ale zdání klame.

15.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 13.46 | Přečteno: 160 | Diskuse

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 13

Měsíc jsem prožil na pozvání známé v USA. To už by si člověk pomalu řekl, že je tady skoro doma. Ale kdepak! Zelenáčem je a greenhornem zůstane! A teprve doma začíná zjišťovat, kde že to vlastně byl.

15.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 10.37 | Přečteno: 237 | Diskuse

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 12

Na konci měsíčního pobytu v USA na přelomu 1991/92 jsem se konečně dostal do New Yorku. Musel jsem si to tak trochu prosadit. A udělal jsem dobře. Za pár dní jsem toho zažil tolik, co před tím za měsíc. Včetně největšího trapasu.

11.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 13.29 | Přečteno: 291 | Diskuse

Hlavní redaktor a fotograf cestovního portálu www.kamsevydat.cz.   Píšeme a fotografujeme celá rodina. Milujeme nezávislé cestování, přírodu, architekturu a umění. Poznáváme Českou republiku a svět. Navštívili jsme země: Barma, Borneo, Japonsko, Vietnam, Kambodža, Thajsko, Srí Lanka, Laos, Havaj, Madeira, Tunis a mnoho dalších. Co se týká cestování, mám na starosti fb stránky: kam se vydat, cestování s dětmi, Česká republika

Další fb stránky:  Ateliér Schlitz Návrhy a realizace zahrad Praha, fotogalerie zahrad.

práce v Atelier Schlitz - www.astonet.cz - do 2016

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...