- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Je únor, a my jsme do do obce Vortová dorazili, když už bylo veselí v plném proudu. Už od parkoviště, které je na začátku vesnice, byla slyšet hudba a nebylo těžké maškarní průvod objevit
Masopust Vortová UNESCO |
Masopustní průvod maškar - lidově zvaný "vostatky". Do dnešní doby je v obci zachovávaná stará lidová tradice - obcházení masopustního průvodu maškar.
Do obce Vortová jsme dorazili, když už veselí bylo v plném proudu. Už od parkoviště na začátku vesnice, byla slyšet hudba a tak i neznalí místních poměrů jsme průvod brzy objevili.
Před domy stáli místní a další nejenom z blízkého okolí. Slyšet byla i angličtina.Všichni chtěli vše vidět na vlastní oči. Krásné masky,smích a živá hudba se táhla celou obcí. Voňavé koblížky, občerstvení nějaká ta sklenka alkoholu, ale třeba i jenom voda pro aktéry i účastníky. Průvod procházel vsí a postupně zastavoval v jednotlivých domech. Chlapi v maskách dávali jasně najevo, že dnes jsou tady páni oni! U každé chalupy i na ulici rozdávali radost, sem tam práskli bičem. Zpívali, tancovali, byl slyšet pískot píšťalky, živá hudba. Tancovalo se, klábosilo. Jedno bylo pro nás všechny společné, na tvářích a celém obličeji jsme měli černé šmouhy. Kdo utíkal a zdráhal se, ten byl o to víc černý. Snad všem přinese ta černá šmouha štěstí a zdraví.
Po několik generací obyvatelé na Hlinecku udržují obyčej, při němž ožívají tradiční masky a rituály. Pro svoji jedinečnost byly v roce 2010 Vesnické masopustní obchůzky a masky na Hlinecku zapsány na Reprezentativní seznam nemateriálního kulturního dědictví lidstva UNESCO. Obchůzek se můžete zúčastnit například v obcích Studnice, Vortová, Hlinsko - Blatno, Hamry, na Veselém Kopci nebo v hlineckém Betlémě.
Vesnička, obklopená hlubokými lesy, leží na úpatí Žďárských vrchů asi 6 km od Hlinska.V roce 2017 se koná průvod 25. února.
Vostatky se konaly vždy poslední den před začátkem půstu, tj. v úterý před popeleční středou. V posledních letech se vlivem zaměstnanosti lidí přesunuly na dny pracovního volna, tedy na předcházející sobotu. Kromě této změny a snad používaných materiálů na výzdobu masek se maškara u nás zachovala v podobě ze začátku minulého století. Do masek se strojí pouze muži, a to i do masky zvané "žena".
Celá maškara se dělí na maškaru "červenou" a "černou". Červenou maškaru tvoří dva červení a dva modří "turci". Laufr též nazývaný "strakatý", žena a kobyly. Každá maska má na "vostatky" určitou roli a také své místo v řazení v průvodu.
Kobyla vždy průvod vede a ras ji zezadu popohání, za nimi jdou strakatý se ženou a turci, poté následují kominíci, slamění a židi, všichni doprovázeni říznou dechovkou. Po provedení obřadu žádosti o povolení u starosty obce se průvod maškar vydá na obchůzku všech stavení ve vesnici. U každého domu požádá strakatý se ženou pána nebo paní domu o dovolení pro maškaru tento dům navštívit a zároveň se optají kolik a jaké písničky chtějí domácí zahrát. Muzika hraje, turci tančí a ostatní maškara si rozebere obyvatele domu a ostatní přihlížející a dají se "do práce".
Kominíci si hledí vymetání kamen a komínů hospodyňkám, ale především mají za úkol každého, kdo se jen připlete, máznout pro štěstí na tvář mazadlem připraveným z vymetených sazí. V tomto zkrášlování přihlížejících jim pomáhají ještě kobylky a slamění.
Rasové nabízejí kobylku hospodáři "do tahu" i "do chovu" a ptají se po zdravotním stavu všech hospodářských zvířat, ale dnes , kdy je hospodářských zvířat již málo, často dojde na zdravotní prohlídky samotných obyvatel domu.
Slaměný má na vostatky ještě daleko důležitější poslání; podle mytologie plodnosti si každá hospodyně utrhla ze slaměného stýblo slámy pro dobré vyvedení hus, a jí samotné přispělo k utužení zdraví a plodnosti pořádné vyválení se se slaměným, nejlépe v závěji sněhu.
Židi, ti mají za úkol obchodovat, nabízejí rozličné služby jako stříhání, holení, a potom také mají na prodej různé potřebné i nepotřebné zboží.
Za tuto všechnu "práci" je celá maškara od hospodáře obdarována malou finanční částko, ale hlavně pohoštěním skládajícím se především z tradičních koblih a sklenky alkoholu.
A takto obejde maškara za zvuku muziky a všeobecného veselí celou obec. Navečer se celá maškara sejde v hospodě k provedení obřadu porážení kobyly. Ras přečte nad kobylou rozsudek za domnělé i skutečné hříchy, kobylu odsoudí a zároveň sdělí přítomným, jak bude naloženo s jejími údy a částmi jejího trupu. Po poražení kobyly celá maškara sejme čepice a utvoří kolem kobyly kruh, muzika hraje pohřební píseň.
Po chvíli zahraje muzika opět z vesela " Kobylka malá.....", kobyla je vzkříšena sklenkou alkoholu a tím končí masopustní obchůzka.
Večer se sejdou téměř všichni obyvatelé obce, i mnoho přespolních, na maškarním plese za doprovodu řízné dechovky. A opět se traduje, že kdo bude na vostatky u muziky vysoko vyskakovat, tomu vyroste největší oves a bude mít velkou úrodu. Dříve, když se vostatky odehrávaly v úterý, musela muzika skončit přesně o půlnoci, protože popeleční středa byl již začátek půstu. Dnes se pravidelně vostatkové veselí beztrestně protáhne,
Od roku 1997 účinkuje každoročně vortovská maškara na Veselém Kopci a v dalších místech v kraji a to například na Veselém Kopci, v Pardubicích na Prštýnských slavnostech apod.
poznámka: při popisu tradic použit částečně text http://www.vortova.cz/
Další články autora |